Na górę
e-mail: budo@budo.org.pl
Yoi Dachi – pozycja gotów
Fudo Dachi – podstawowa pozycja
Heiko Dachi – pozycja równolegle ułożonych nóg
Heisoku Dachi – pozycja złączonych nóg
Kake Dachi – pozycja „przekroku”
Kiba Dachi – pozycja jeźdźca
Kokutsu Dachi – pozycja z obciążeniem tylnej nogi
Moroashi Dachi – pozycja ze stopą wysuniętą do przodu
Musubi Dachi – pozycja „otwartych palców”
Neko ashi Dachi – pozycja kota
Sanchin Dachi – pozycja „trzech punktów”
Tsuroashi Dachi – pozycja „żurawia”
Uchi Hachiji Dachi – pozycja z piętami na zewnątrz
Zenkutsu Dachi – głęboka pozycja z obciążeniem przedniej nogi
Haito – wewnętrzna krawędź dłoni
Haisho – zewnętrzna krawędź dłoni
Hiji – łokieć
Hiraken – płaska pięść
Ippon Nikite – „włócznia jednego palca”
Keiko – dłoń „dziób ptaka”
Koken – szczyt nadgarstka
Nakayubi Ippon Ken – pięść środkowego palca
Nihon Nukite (me tsuki) – dłoń „włócznia o dwóch ostrzach”
Nukite – dłoń „włócznia”
Oyayubi Ippon Ken – pięść kciuka
Ryutoken – pięść „głowa smoka”
Seiken – zaciśnięta pięść
Shotei – podstawa dłoni
Shuto – „ręka nóż”
Tettsui – pięść „młot”
Toho – ręka „hak”
Uraken – odwrócona pięść
Yonhon Nukite – dłoń „włócznia czterech palców”
Chusoku – brzusiec stopy
Haisoku – śródstopie, podbicie stopy
Hiza – kolano
Kakato – pięta
Sokuto – zewnętrzna krawędź stopy
Sune – goleń
Teisoku – sklepienie stopy
Age – w górę
Ago – podbródek lub szczęka
Chudan – poziom średni (środkowy)
Ganmen – twarz
Gedan – poziom niski (dolny)
Hizo – żebro
Jodan – poziom wyższy (górny)
Kansetsu – kolano
Kin – krocze
Komekami – skroń
Sakotsu – obojczyk
Shita – niższy
Hajime – zaczynać
Barai – blok
Geri – kopnięcie
Gyaku – odwrotnie, przeciwnie
Hidari – lewy
Hizo – żebro
Ibuki – oddychanie z mocnym napięciem mięśni
Ippon Kumite – walka na jeden krok
Jissen Kumite – walka na pełny kontakt
Jiyu Kumite – wolna walka
Juji – skrzyżowany
Kake – hak, zahaczyć
Kamaete – przyjąć pozycję
Karate Gi – ubiór do ćwiczeń karate
Kata – ćwiczenie formalne
Keage – unosić w górę
Kiai – okrzyk
Kihon – podstawy
Kumite – sparring, walka
Mae – w przód
Mawashi – okrężny
Mawatte – obrót
Migi – prawy
Mokuso – zamknąć oczy
Morote – podwójny
Mugorei – bez liczenia
Naore – powrót do pozycji
Obi – pas
Oi – wypad w przód
Oroshi – z góry w dół
Osae – ściągać w dół
Rei – ukłon
Renraku – kombinacja
Sanbon Kumite - walka na trzy kroki
Sayu – lewy i prawy
Seiza – pozycja siedząca (na kolanach)
Senpai – (shodan i Nidan)
Sensei – nauczyciel (Sandan i Yondan)
Shihan – mistrz (Godan i wyżej)
Shomen – przód
Soto – na zewnątrz,
Tameshiwari – łamanie
Tate – pionowy
Tobi – wyskok
Uchi – do środka, do wewnątrz
Uchi – uderzenie
Uchikomi – pchnięcie
Uke – blok
Ura – odwrotnie
Ushiro – tył, w tył
Yakusoku – wcześniej przygotowany
Yame – stop
Yoi – gotowy
Yoko – w bok
Seiza – siad z podkurczonymi nogami
Soshi Sosai Ni Rei – ukłon do nieżyjącego twórcy stylu
Mokuso – zamknąć oczy!
Mokuso Yame – otworzyć oczy!
Shome Ni Rei – ukłon w przód
Shinden Ni Rei – ukłon w świątyni
Da dai ima yori Keiko oh Hashima mass – rozpoczęcie treningu
Korde hinshizu Keiko o wari mass – zakończenie treningu
Shihan Ni Rei – ukłon do shihan (5 Dan, Godan i wyżej)
Sensei Ni Rei – ukłon do sensei (3 - 4 Dan, Sandan, Yondan)
Senpai Ni Rei – ukłon do senpai (1 – 2 Dan, Shodan, Nidan)
Otagai Ni Rei – ukłon wzajemny
Domo Arigato Gosai Masta – dziękuję bardzo
CZĘSCI CIAŁA - UDERZENIA
SEIKEN
Odpowiednio ułożona dłoń z szeroko rozstawionymi palcami. Powoli zaciskamy pięść zaczynając od najmniejszego palca. Staramy docisnąć czubek palca do podstawy czyli stawu łączącego palce z dłonią. Zacisnąć (zrolować) palce zamykając je na końcu kciukiem tak, jakbyś chciał zabezpieczyć je przed otwarciem.
Powierzchnia uderzenia znajduje się między stawami łączącymi palec wskazujący i serdeczny z dłonią jako najlepiej ukształtowane i to właśnie miejsce nazywamy SEIKEN.
URAKEN
Dłoń jest ułożona dokładnie tak, jak wyżej, powierzchnia uderzeniowa znajduje się z tyłu kości zw. SEIKEN. Czasami nawet cała powierzchnia grzbietowa dłoni jest używana.
SHUTO
Dłoń w wyjściowej pozycji jak do Seiken. Zaciskamy wyprostowane palce z lekkim odchyleniem do tyłu. Kciuk dociśnięty do boku dłoni (nie zginamy go do środka dłoni). Powierzchnia uderzeniowa to krawędź zewnętrzna (brzusiec-część miękka krawędzi bocznej) dłoni od podstawy stawu małego palca do podstawy dłoni.
TETTSUI (pięść - młot)
Tettsui znaczy podstawa pięści. Powierzchnię uderzeniową stanowi podstawa zaciśniętej pięści.
NUKITE
Ułożenie ręki jak do Shuto. Powierzchnią uderzeniową są czubki palców. Każdy palec jest traktowany jako osobna jednostka uderzeniowa. Należy się skoncentrować na końcach każdego palca. Zwracamy uwagę na to, by palce były wyprostowane.
SHOTEI
Shotei znaczy wierzchołek dłoni. Jest uformowane poprzez Shuto i silne wygięcie dłoni w nadgarstku. Strefą uderzeniową nie jest centrum dłoni lecz jej wierzchołek.
KOKEN
Jest odwrotnością Shotei. Jest stosowany zarówno jako technika uderzeniowa i bloku. Zginamy rękę w stawie nadgarstkowym w dół eksponując wierzchołek nadgarstka. Dłoń zginamy w stawie nadgarstkowym maksymalnie w dół.
HAITO
Haito jest odwrotnością techniki Shuto i powierzchnią uderzenia jest wewnętrzna strona dłoni od podstawy palca wskazującego do nadgarstka. Kciuk jest dociśnięty do środkowej części dłoni.
CHUSOKU
W Chusoku podstawa stopy tworzy "misę". Pięta jest maksymalnie uniesiona w górę. Duży palec jest również maksymalnie uniesiony do góry tak, że stopa uderza w równej linii z kośćmi nogi.
HAISOKU
Haisoku jest to po prostu podbicie stopy. Aby uformować Haisoku należy wyciągnąć palce nóg do przodu. Pięta jest uniesiona maksymalnie w górę a palce wysunięte maksymalnie do przodu co jest bardzo ważne, by uniknąć kontuzji.
KAKATO
Kakato znaczy pięta i jest odwrotnością techniki Haisoku. W zależności od sytuacji używamy zewnętrznej strony pięty a w technice okrężnej jej tylnej części, zwracając uwagę na to, by nie uszkodzić ścięgna Achillesa.
HIZA - kolano
Hiza znaczy kolano. Jest bardzo ważne, aby kolano było maksymalnie wyeksponowane w przód z jednoczesnym obciągnięciem podudzia w tył z piętą dociągniętą do pośladka. Przy uderzeniu należy uważać, by nie urazić łękotki. Powierzchnie uderzeniowe to: całe kolano, wierzchołek kolana lub jego zewnętrzna strona w zależności od sytuacji.
SUNE - goleń
Sune znaczy goleń. Używana jest cała kość goleniowa. Goleń jest jedną z najbardziej bolących i kruchych kości. Musi więc być szczególnie mocno trenowana (utwardzana). Utwardzony goleń jest bardzo silną bronią używaną szczególnie w obronie.
SOKUTO - krawędź stopy
Sokuto jest zewnętrzną krawędzią stopy. Powierzchnią uderzeniową jest krawędź zewnętrzna stopy od podstawy małego palca do środkowej części pięty. Eksponujemy bardziej piętę, która zabezpiecza nas przed kontuzją stopy.